bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar Ann Franzén: Frustration

24 augusti 2011

Frustration

När man inte hittar det man söker. Tålamodet sätts på prov. Försöker hitta en sal i Kristinestad för att hålla Piloxing där i höst/vinter men den salen som vi är nu just i är full just den dagen jag skulle vilja vara där. Klart helger var den ju ledig så nu har ni chansen att tycka till. Ledigar dagar för mig så är Tisdag, Torsdag, lördag och söndag så nu har ni faktiskt chansen ta till den annars blir det som det blir. För säger man inte sin åsikt så måste ni tänka efter om ni vill delta att varför sii och så istället för att då är det försent helt enkelt. Jag e tyvärr ingen tankeläsare. Därför är det vikitgt med all information och feedback jag får att ni faktiskt säger vad ni tycker.
Så om någon vet någonting om salar i Kristinestad ta kontakt: ann.franzn@gmail eller mobil: 0405691763. Gärna fort som möjligt så vi får komma igång någon gång!

Tillräckligt om det nu så ska jag ge ut lite recept på min franskamarängtårta som är tagen från här. Men som sagt jag har gjort en enklare variant förstås för att maräng är konst, antingen lyckas man eller inte. Här är receptet:
7 st äggvitor
4 dl strösocker
1 nypa salt
några droppar citronsaft
100 g mörk choklad 70 %
Fyllning:
2 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
½-1 dl socker (smaka av enligt eget tycke)
1 tsk vaniljsocker (even. lämnas bort)
1 ask färska blåbär
1 ask färska hallon
0.5 l jordgubbar

Vispa äggvitorna, socker och lägg i citron dropparna, som vispas till hårtskum alltså riktigt hårt så ni kan lägga smeten ovanför huvudet och att det inte kommer ut ur koppen. smält chokladen emellan och rör i försiktigt alltså då menar jag försiktigt så det ser ut som en marmor effekt. sätt det på plåten lite huller om buller som på leilas recept grader 150 grader en timme och låt stå över natten i ugnen så den hålls torr. fyllningen vispar först grädden och sockret sen rör i creme fraichen smaka av lägg i mera socker om ni tycker så. När allt är färdigt så lägg på grädden och bären på tårtan och servera! 


Som sagt jag skall lägga in bilderna på variations promenaden så smånigom. Så ska jag säga det sista också! SISTA PILOXING IKVÄLL I KRISTINESTAD, GAMLA FINSKA LÅGSTADIE SKOLA, KL.19.30-20.30, VÄLKOMMEN! :)


Kom ihåg älska er själva! 


Love
Ann

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar